Blog Post

Blog

Blog

Kinderen op jullie bruiloft? Lees dan deze 9 tips!

Marieke van Altena - den Hertog • mei 26, 2023

Hebben jullie zelf een kindje/kindjes? Dan willen jullie die natuurlijk ook bij de bruiloft betrekken. Of wie weet komen er wel (veel) kindjes van jullie gasten mee naar de bruiloft?

Hoe zorg je er dan voor dat zowel de volwassenen als de kinderen zich goed vermaken en genieten? En hoe zorg je ervoor dat je jullie kindje(s) echt kan betrekken bij deze speciale dag? Waar moet je verder nog aan denken en wat is praktisch met kinderen op jullie bruiloft? In deze blog deel ik 9 tips met jullie!


Kinderen op bruiloft -  Ringen brengen

1. Kindproof locatie

Eén van de eerste dingen die jullie gaan uitzoeken is de trouwlocatie. Kijk bij een locatie goed of deze geschikt is voor kinderen. Is er ruimte om te spelen (binnen en buiten)? Zijn er extra ruimtes beschikbaar? Zijn er factoren die risico's kunnen geven zoals open water? Door op die manier naar locaties te kijken kunnen jullie een goede afweging maken of de locatie wel of niet passend is voor jullie bruiloft.


2. Ceremonie

De ceremonie is het hart van jullie bruiloft. Het is natuurlijk super leuk om jullie kind(eren) of bijvoorbeeld neefjes/nichtjes waar jullie een speciale band mee hebben, bij de ceremonie te betrekken. Je kan ze bijvoorbeeld een speciale rol of taak geven. Hierbij wat ideetjes:

- De entree van de bruid aankondigen door voor haar uit te lopen met een leuke tekst

- Het strooien van bloemblaadjes

- De ringen brengen

- Misschien een klein stukje zeggen tegen papa en mama (bij wat oudere kinderen)

- Met de hamer slaan na het jawoord

- Het teken van een kinderakte

- Naast het uitwisselen van de trouwringen kan je ook iets uitwisselen met het hele gezin. Knoop bijvoorbeeld armbandjes bij elkaar om. Zo trouwen jullie ook een beetje als gezin


Kinderen op de bruiloft

3. Activiteiten

Je wilt natuurlijk ook dat de kinderen zich lekker kunnen vermaken. Zorg dus dat er wat te doen is voor de kinderen, zeker op momenten zoals de borrel. Maak bijvoorbeeld een kinderspeelhoek, zet spelletjes neer of creëer een tekentafel.

Ook is het leuk om kinderen een kleine goodiebag te geven met wat spulletjes erin. Denk aan een tekenboek + kleurpotloden, een kindertijdschrift, een klein spelletje en snoep of mini snackjes. Zo'n tasje kan ook zeker uitkomst bieden voor tijdens de ceremonie, want dat is voor sommige kinderen best even een zit.


4. Dagindeling

Ook bij het maken van de dagindeling is het goed om na te denken of deze geschikt is voor jullie kind(eren). Hebben jullie nog hele jonge kinderen? Hou dan bijvoorbeeld rekening met slaapjes/flesjes die nog tussendoor gedaan/gegeven worden. Vinden jullie het lastig om een goede dagindeling te maken? Neem gerust contact met mij op zodat ik jullie hiermee kan helpen.


5. Slaap mogelijkheden

Hebben jullie kleine kinderen die nog slapen overdag? Kijk of er een (extra) ruimte op de locatie is waar een bedje/bedjes neergezet kunnen worden. Zo kunnen zij tussendoor naar bed gebracht worden. Eventueel is dit dan ook nog een mogelijkheid voor tijdens het feest.


6. Oppas of Nanny

Wil je niemand "belasten" met de zorg over jullie kindje(s)? Komen er veel kinderen van jullie gasten? Of wil je dat de kids ook volop aandacht krijgen met een leuk activiteiten aanbod? Overweeg dan zeker om een oppas of bruiloft nanny in te schakelen.

Voor alleen jullie eigen kind(eren) is een oppas vaak erg fijn, deze is vertrouwd en kent jullie kindje(s). Zijn er veel kinderen aanwezig van jullie gasten? Dan is een bruiloft nanny echt een uitkomst. Zij zijn ervaren en kunnen een leuk activiteiten aanbod bieden. Zo hebben de kinderen ook een leuk programma en kunnen de volwassen echt volledig genieten van de bruiloft. Bruiloft nannies kunnen zelfs t/m het feest blijven en brengen de kindjes eventueel ook naar bed en houden de slapende kindjes vervolgens in de gaten.


Kinderen op bruiloft

7. Kids buffet

Bij een bruiloft met veel kinderen is het leuk (en handig) om een kinderbuffet te hebben tijdens het diner. Kinderen kunnen zelf hun eten halen en doordat ze tussendoor kunnen lopen houden ze het beter vol tijdens het diner.

Wat ook erg leuk is om met de tafelindeling een "kindertafel" te creëeren. Alle kinderen zitten dan bij elkaar aan één tafel, super gezellig!


8. Fotoshoot

Plan de fotoshoot samen met jullie kindje(s) meteen 's ochtends en niet pas in de middag. Een bruiloft is behoorlijk intensief voor kinderen en 's ochtends hebben ze hier nog alle energie voor. Ook zien zij (en hun kleertjes) er dan nog helemaal netjes en schoon uit. Het zijn ten slotte kinderen ;-)


9. Mini fotograaf

Leg wegwerpcamera's neer voor de kids. Ze zullen dit fantastisch vinden en het resultaat kan nog wel eens verrassend zijn! Wie weet zit een fotograaf in de dop tussen. Hoe zullen de foto's geworden zijn? Een leuke verrassing voor na de bruiloft!


Deel deze blog via:

Share by: